حفيدة العذاب / محمد السيد يقطين

 ( حفيدة العذاب )


قالت

النار في صدري

تحرق مهجتي وفؤادي

أنا من تعذبت بنار الجوى

من حبه

أنا التي مات قلبي من الهوى

ولم يموت وجداني

روحي ونفسي كلها جروح 

وآلام

وأنا في الضياع سعيدة

وفي ابتسام

راضية بالإبتلاء

وبغير إستياء 

أنا نسيت الحب وآلامه

نسيت اسمه وعنوانه

نسيت حتى المكان

وتاهت نفسي حيرانه

مابين الماض والحاضر

وبين النسيان

وأنت طيف من العذاب

على قلبي 

تفكرني بجروحي وظنوني

رجعت ليه بالزمن تفكرني 

بعهد ولى وفات

وتتمنى من قلبي

حب تاني

وآهات 

وجراح تهديها لروحي تتعذب

في خطاك

أنت عاوز قلب يعطيك الحنان

يعطف يحن زيي زمان

قلب مفهوش الجراح

ولا انكوى من الحرمان

وأنت نسيت إللي أنا قاسيته

من حبك

ومن هجرك

ومن الحرمان

نسيت كله مع الأيام

وأنا عمري ما أنسى إللي  قاسيته من حبك أو خداعك

لقلبي 

فين الليالي السعيدة من حبنا

فين الوداد 

وفين الأيام الجميلة بيننا

ونورها إللي راح

لم عطر ليالينا فاح

واشتكينا من حب ضاع

بعد م الهجر ناداك

قلت حى على الفلاح

والصلاة على قلبي حلت

مشيت وبدون وداع

أنت مزقت الجراح

قتلت روحي وقلبي معاك

وسبته ينزف وسط الجراح

الجراح تعذبني وتكويني

آه  آه 

من عذابك لقلبي وتجريحه وغدرك 

آه 

وبعد العذاب والسنين

إللي عدت على قلبي

من عمرنا

راجع تشتكي من الأيام

ومن الألم ومن الحرمان

شربت من كأس الضنى

وكأس العذاب

ونفس الكأس إللي أنا شربته

في دنيتي بأساك

ومات عمري وقلبي من الأحزان

وظلمك لروحي وقلبي إللي جرحته زمان

والليالي إللي عاشتها نفسي

من جروحك ومن عذابك 

أنت حتعيشها وتتعذب 

سنين من الحرمان 

يا قاتلي 

بقلمي . محمد السيد السعيد يقطين . مصر

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

قصيدة/ذكريات ورياح 💎 بقلم /طارق حسن السقا 💎

قصيدة/خاب فيك ظنى 💎 بقلم /طارق حسن السقا 💎

سهد وسهاد /راويه عقرباوي