بقلمي/عبد الحفيظ جابر شيبه أطفال غزة
بقلمي/عبد الحفيظ جابر شيبه
أطفال غزة
ليه طفلي أنا
يغرق في بحر الدموع
وقبل ما يتولد
أو يوم ميلاده
بينطفي النور والشموع
ويطلعوه من تحت
بيته مكسور الضلوع
ليه طفلي أنا
يموت وهو بيعبر
وبيكتب الموضوع
وقبل ما يكبر
ويوصل لحلمه
ويطلع لفوق الشجر
يقصوا كل الفروع
ليه طفلي أنا
إللي أهله طباعوه
وباعوه في سلام
ممنوش رجوع
رغم أنه لسة بيتهان
وصوته غير مسموع
ليه طفلي أنا
كل شيء ممنوع
دراسة علم طموح
حتى قلبه كمان موجوع
وحلمه اللي صنعه
بإيده في لحظة
يصحى يلقيه
مقطوع
بقلمي/عبد الحفيظ جابر شيبه
تعليقات
إرسال تعليق